Het nieuwe logo

HET NIEUWE LOGO

Een logo is niet zomaar een afbeelding, het is het visitekaartje voor de hele club. Het is het eerste wat mensen zien en dient ervoor mensen verbonden te laten voelen met de club. Het doel van een logo is het creëren van herkenning, vertrouwen, beleving en uiteraard een goede uitstraling naar
de buitenwereld.

Grote bedrijven, merken als Apple, Coca-Cola, Google & McDonalds zijn merken die in de top 10 van de meest waardevolle merken wereldwijd staan. Toch hebben ook deze merken hun logo in de loop der jaren al een aantal keer veranderd. Ook bijvoorbeeld een merk als Grolsch -bij velen van u welbekend- voert om de 4 à 5 jaar een restyling door. U zult
nu misschien denken ‘…moar dat Grolsch logo is toch altied geliek ‘ebleem’n…?’ Dat is dus niet zo, in grote lijnen wel, want het merk moet herkenbaar blijven, maar toch worden er wijzigingen doorgevoerd, die het publiek vaak niet eens opvalt.

Veranderingen bij Sportclub Neede
Ook het clubembleem van Sportclub Neede is niet altijd hetzelfde geweest. Door een brand in 1939 bij de toenmalige secretaris van de club, is het ‘archief’ verloren gegaan en weten we misschien wel niet eens hoe het allereerste logo eruit heeft gezien.
Het oudst bekende clubembleem met de klassieke leren bal, gemeentewapen van Neede en de bochtige, organische vorm op de achtergrond, geheel in zwart-wit, is rond de jaren negentig al eens gerestyled. Toen is er een moderne bal gekomen en de organische vorm heeft plaatsgemaakt voor een tekstbalk waarin de clubnaam is toegevoegd. Door de strakke belijning is ook duidelijk te zien dat de de computertechniek zijn intrede heeft gedaan. Een grote verbetering van de
herkenbaarheid.

Maar goed, waarom zou je een clubembleem nou eigenlijk nóg eens willen veranderen? Sportclub Neede zag het 100-jarig jubileum als een mooie kans om de club een nieuw elan te geven en heeft ervoor gekozen om het clubembleem te restylen, zónder dat de oorspronkelijke waarden en herkenbaarheid zouden verdwijnen.

Ook toepasbaarheid wordt tegenwoordig steeds belangrijker. In het huidige internet tijdperk hebben we te maken met een scala aan verschillende platforms zoals sociale media, e-mailhandtekeningen en webpagina’s waarvoor veel verschillende soorten afmetingen en type logo’s nodig zijn. Het oude logo met haar grillige, onregelmatige vorm, was niet goed in te passen in al deze media.

Al met al redenen genoeg om het clubembleem te restylen.

Het nieuwe clubembleem
Bij de restyling was het dus zaak om met alle eerder benoemde zaken rekening te
houden. Als basis zijn we uitgegaan van de wapenschildvorm uit het oude logo met het oude Needse gemeentewapen. Aan de bovenkant is die vorm wat afgerond en naar de onderzijde puntig gemaakt, dit geeft de vorm karakter. Een stevige, stoere vorm die goed in alle media toegepast kan worden en ook op kleding en andere dragers een krachtige ‘NEEDE’ uitstraling geeft.

De schuine tekstbalk is gebleven, maar is nu als zwarte wimpel, subtiel om het
wapenschild gevouwen. We hebben ervoor gekozen om het woord ‘sportclub’ voluit te
schrijven en iets kleiner te plaatsen en het woord ‘NEEDE’ uiteraard groot en opvallend te laten zijn.

Om te benadrukken dat we een voetbalclub zijn, komt natuurlijk ook de bal als element
terug in het clubembleem, hetzij iets kleiner en gecentreerd onderin de schildvorm. Als laatste hebben we het jaartal van oprichting toegevoegd, want we mogen best trots zijn op ons 100-jarig bestaan, een eeuw lang voetbal in Neede!